Jantelagen på väg att bli obsolet?

on Monday, February 1, 2010

Om jag fick vara kommunminister för en dag skulle jag gärna vilja vara det idag. Om du undrar varför kan du börja med att läsa det här; http://www.dn.se/nyheter/sverige/nordmaling-tar-jantelagen-vid-hornen-1.1037876 Jo, det är sant. Nordmalings kommun har tilldelats EU-medel för att råda bot på jantelagen ( en lag som vid det här laget borde vara obsolet, men än finns det paragrafer som tillämpas). Länge har jag ansett att det här med att du-ska-inte-tro-att-du-är-bättre-än-någon-annan var en företeelse som kunde uppstå i vissa kretsar, men det visade sig vara större än så. Jantelagens tio budord har spridit sig så gott som inom dem flesta institutioner, för att inte tala om den svenska skolan där jag mött flera elever med bristande självförtroende och en tro på att man inte duger till något. Fel,fel,fel. Som artikeln i DN tar upp syftar projketet i Nordmaling till att förändra attityder, ett arbete som borde börja från förskoleålder och vidare. Ett glädjande besked för mig som utomstående är möjligheten att följa projektet genom rapportering på kommunens hemsida. Och gissa om jag kommer att göra det?

Liberala hälsningar/Eylem

0 kommentarer: