Stockholm, Snö och SL

on Tuesday, February 23, 2010

Det är oftast mycket enklare att uttala sig om händelser när man själv har erfarenhet av det ( vad "det" nu än må vara). För tillfället syftar jag på Stockholm och Stockholmstrafiken som i nuläget är fullständigt lamslagen av helgens snö och kyla. Jag har under dem två senaste dygnen försökt att färdas med SL-trafikens tunnelbanelinjer som ersatts med bussar. Kön till vardera buss med texten "ersätter röda linjen" uppskattade jag åtminstone till 150 m. I mitt stilla sinne undrar jag så klart varför tunnelbanan inte går under jord istället för ovan ( för det är väl där problemet ligger, att spåren är frusen och inte går att åka på under vintertid och under hösten är det löv som ställer till det). Den senaste upphandlingen av SL-driften vanns som bekant av MTR ( ett Hong Kong-ägt företag) som lovade ( och jag citerar) " säkerhet, punktlighet, renlighet och service". SL:s prioteringar, med MTR i spetsen, borde vara att arbeta ytterligare för det man också anger som sitt ledord, nämligen kundfokus och kundnöjdhet. Att be resenärer att stanna hemma från arbete och skola är varken kundfokuserat eller ett uttalande som skapar nöjdhet hos kunder.

Liberala hälsningar/Eylem

0 kommentarer: